گزارش عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
به مناسبت هفته دولت (سال 1399)
موضوع: گزارش عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت هفته دولت (سال 1399)
مقدمه
آنچه در گزارش زیر ارائه می شود مجموعه اقدامهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از شهریور 1392 لغایت مرداد 1399 (7 سال) در دولتهای یازدهم و دوازدهم است. در این گزارش کوشیدهایم تا ضمن برشمردن اهم فعالیتهای این وزارت در مدت مذکور، به مقایسة دستاوردها با دوران پیش از آن نیز بپردازیم:
الف) مهمترین اقدامها در حوزة آموزش
1. بازنگری در برنامههای درسی و بهروزرسانی آنها
از سال 96 تا 99 بیش از 180 برنامة درسی به منظور افزایش کارآمدی و رفع نیازهای دانشآموختگان در شرایط جدید مورد بازنگری و به روزرسانی قرار گرفتهاند.
2. طرحهای مهارتافزایی و اشتغالپذیری با تأکید بر جنبههای علمی–کاربردی برنامههای درسی، طراحی و اجرای دروس اختیاری فرابرنامهای متناسب با نیازهای جامعه و رصد اشتغال دانشآموختگان اجرا شدهاند.
ظرف 18 ماه گذشته، بیش از 130 برنامة درسی با رویکرد مهارتافزایی بازنگری و تدوین شدهاند.
3. پیگیری برگزاری کلاسهای آموزشی به شکل مجازی، برخط و استفادة حداکثری از فضای مجازی برای ارائة آموزشهای دانشگاهی بهویژه در دوران همهگیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از نبود امکان برگزاری کلاسها به شکل حضوری.
4. ایجاد سختافزار لازم و تهیة نرمافزارهای مرتبط و ارائة اینترنت رایگان یا کمهزینه به دانشجویان و استادان پس از بروز همهگیری ویروس کرونا که به ارائة 90 درصد از دروس ترم دوم تحصیلی سال 98-99 به شکل مجازی منجر شد. همچنین، به منظور ادامة روند مذکور در سیستم آموزش عالی کشور مقرر شده که در نیمسال اول تحصیلی 1399-1400 این روند به روشی ترکیبی ادامه یابد و درخصوص ارائة برخی از دروس عمومی به شکلی سراسری برنامهریزی شده است.
5. پیگیری طرح آمایش آموزش عالی
اجرایی کردن طرح آمایش آموزش عالی با هدف مأموریتگرایی و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی به طور جدی در دست اقدام است و تاکنون این مهم در بیشتر زیرنظامهای آموزش عالی انجام گرفته است.
6. جذب بیش از 5500 عضو هیئت علمی در فاصلة بین سالهای 92 تا 99 که با توجه به ثابت ماندن نرخ پذیرش دانشجو سبب افزایش و اصلاح نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی و افزایش ارائة خدمات آموزشی و پژوهشی شده است.
ب) مهمترین اقدامهای صورتگرفته در حوزة پژوهش و فناوری
1. تولید دانش به دست توانمند دانشمندان ایرانی
براساس آخرین گزارش ارائهشده از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که از مؤسسات زیرمجموعة وزارت عتف به شمار میرود و از دو پایگاه معتبر بینالمللی با عناوین پایگاههای" اسکوپون" و "وب آو ساینس" جمعآوری شده است تعداد مدارک علمی ثبتشدة ایران در سال 2019 معادل 61.712 سند است که از این نظر ایران در رتبة 16 جهان، رتبة اول کشورهای اسلامی و رتبة اول کشورهای خاور میانه قرار میگیرد. همچنین، دانشمندان ایرانی از نظر مقالات پراستناد یا به اصطلاح مقالات داغ در رتبة 16 در جهان و رتبة اول در جهان اسلام و کشورهای منطقة خاور میانه قرار دارند. افزون بر آن، مشخص شده که از مجموع 631.047 مدرک ارسالی از سال 1818 تا 2020، 409.370 مدرک علمی ثبتشده با نام و آدرس ایران در دولتهای یازدهم و دوازدهم به ثبت رسیدهاند. این امر نشانگر این نکتة بسیار مهم و ارزشمند است که بیش از 65% از کل دانش مکتوب بینالمللی ایران در بازة سالهای 2013 تا 2020 (1392-1399) تولید شده است.
2. در حوزة شتاب تولید علم
ایران در سال 2019 شتابی برابر با 4/10 درصد داشته و از این نظر در رتبة دوم جهان قرار دارد. در حوزة کیفیت مقالات برتر نیز، ایران در آغاز دولت یازدهم (سال 2012) در رتبة 24 جهان و در سال 2019 به رتبة 16 ارتقا یافته است و بهرغم اقدامهای سختگیرانة امریکا از جمله اعمال سنگینترین تحریمها، سهم مقالات با مشارکت بین المللی در سالهای 1396، 1397، 1398 و 1399 از کل مقالات چاپشدة ایرانیان به ترتیب 21، 22، 25 و 28 درصد بوده است.
تعداد زیادی از دانشگاههای کشور (65 دانشگاه) در جهشی مثالزدنی خود را در ردیف 1% از دانشگاههای برتر جهان قرار دادهاند، این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم فقط 5 دانشگاه از ایران در این رتبهبندی حضور داشتند. در گزارش منتشرشده در مرداد 99، مطابق با می 2020 و بر اساس رتبهبندی شانگهای، 12 دانشگاه ایرانی در زمرة 1000 دانشگاه برتر جهان قرار میگیرند. ایران از این نظر در رتبة اول در جهان اسلام و منطقه قرار گرفته است. در این رتبهبندی کشورهای ترکیه، مصر و مالزی بعد از ایران قرار میگیرند.
3. کاربردی کردن علم
یکی از برنامههای وزارت عتف در دولت دوازدهم اصرار بر کاربردی کردن علم و فناوری است. در این ارتباط تهیة طرح تحول ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، و آییننامة فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت از سال 1398 اجرایی شده است. براساس این طرح، هر عضو هیئت علمی در بدو استخدام موظف به گذراندن فرصت مطالعاتی 6 ماهه در صنعت موردنظر است و مؤسسه با پرداخت تمامی هزینهها (حقوق و مزایا) عضو هیئت علمی خود را مأمور میکند تا پس از پایان مدت مأموریت با الزامات این صنعت آشنا شود و در مرحلة استقرار در مؤسسه نسبت به حل چالشهای آن اقدام کند. همچنین، به منظور افزایش احتمال بهکارگیری دانشآموختگان دانشگاهی در عرصههای گوناگون کشور، از ابتدای سال 1397 مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در بیش از 30 دانشگاه کشور تأسیس شده است. این واحد افزون بر رصد اشتغال دانشآموختگان نسبت به پیدا کردن بهترین شغل براساس نیاز و تخصص دانشآموخته نیز اقدام میکند. در این فرایند هر محصول دانشگاه (دانشآموخته) تا مرحلة استقرار در فعالیت شغلی مناسب خود رصد و پیگیری میشود. همچنین، در دولت دوازدهم طرح موسوم به ستاپ مورد بهرهبرداری قرار گرفته که براساس آن درصدی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی کلیة هزینههای مربوط به پایاننامه و رساله و همچنین، کمکهزینة زندگی را از طریق طرحهای تقاضامحور کسب کردهاند و در نتیجه، فقط طرحهای پژوهشی مورد تقاضای بخشهای خصوصی و دولتی مورد پیگیری و اجرا قرار خواهند گرفت. دانشگاههای مجری این طرح تمامی ظرفیتهای خود اعم از نیروی کار (دانشجو)، متخصص (استاد راهنما)، سختافزار، فضای پژوهشی... را در دسترس قرار خواهند داد. در مقابل، صنایع نیز معضل مورد توجه خود را مطرح و با تخصیص مبالغ ناچیزی در قالب گرنت طرح پژوهشی به رفع مشکل از طریق اجرای طرح در دانشگاه به کمک دانشجوی تحصیلات تکمیلی مبادرت خواهند کرد.
4. گزارش فعالیتهای پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی در دولتهای یازدهم و دوازدهم
در حوزة فناوری و همزمان با حمایتهای بیدریغ دولتهای یازدهم و دوازدهم از حوزة فناوری پیشرفتهایی حاصل شده که برخی از آن به شرح زیر است:
شاخص جهانی کشور در نوآوری در آغاز دولت یازدهم از رتبة 120 به رتبة 65 رسیده است. این 59 پله ارتقا بیشک مرهون توجه ویژة وزارت علوم و مجموعة دولت محترم به پارکهای علم و فناوری بوده است. برای اثبات این مدعا، کافی است توجه شود که در سال 1393 فقط 37 پارک علم و فناوری مجوز داشته و فعالیت میکردهاند و در سال 1398 تعداد پارکها به 43 مورد رسیده است. تعداد مراکز رشد نیز از 154 به 195 مورد در همین زمان افزایش یافته است. شایان ذکر است که 87 درصد از این مراکز وابسته به وزارت عتفاند. تعداد واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از 3000 واحد در سال 1392 به 7864 واحد در سال 1397 افزایش یافتهاند و بودجة پارکهای علم و فناوری از 1390 میلیارد ریال به 4400 میلیارد ریال افزایش یافته است.
همچنین، تعداد شاغلان در واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکها از 22هزار نفر در سال 1392 به 57هزار نفر در سال 1397 افزایش یافته و فروش اینگونه واحدها از 4590 میلیارد ریال در سال 1392 به 100 هزار میلیارد ریال در سال 1397 افزایش داشته است.
ج)توسعة روابط بینالملل و پذیرش دانشجویان خارجی
1. افزایش همکاریهای علمی با دانشمندان در قالب مقالات مشترک که در سال 2014 از حد نصاب 23 درصد از کل مقالات به 28 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.
2. تعداد شعب دانشگاههای ایران در خارج کشور از 6 شعبه در سال 96 به 13 شعبه در سال 99 افزایش یافته است.
3. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنیبر اولویت راهاندازی کرسیهای زبان فارسی در کشورهای همسایه و مسلمان با سابقة قدمت آموزش زبان و ادبیات فارسی همچون کشورهای حوزة اوراسیا و آسیای میانه، کشورهای عربی، و کشورهای اروپایی و برای ایرانیان نسل سوم مستقر در این کشورها نسبت به گسترش کرسیهای زبان فارسی اقدام شد، به ترتیبی که هماکنون 5890 دانشجو در کرسیهای زبان فارسی، که از سوی وزارت عتف اداره میشود، تحصیل میکنند.
4. افزایش تعداد پذیرش دانشجویان خارجی از 19.000 نفر در سال 92 به 39.700 نفر در سال 99 با اولویت پذیرش دانشجویان کشورهای مسلمان و همسایه از جمله افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، یمن و...
د) پشتیبانی و عمرانی
1. مجموع فضاهای آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاهها از دوران تأسیس دانشگاه به سبک جدید، از سال 1234 تا سال 1358 (پیش از انقلاب اسلامی)، معادل 124 سال و بر اساس برآوردههای تقریبی برابر با 1.500.000 مترمربع بوده است. مجموع فضاهای ایجادشده از سال 1358 تا 1398 پس از انقلاب اسلامی (41 سال) معادل 238/010/15 مترمربع گزارش شده است. همچنین، بر اساس گزارش واصله، مجموع فضاهای ایجادشده از سال 1392 تا 1399 (7 سال استقرار دولت تدبیر و امید) حدوداً معادل 900.000 مترمربع در دولت یازدهم و 1.430.000 مترمربع در دولت دوازدهم بوده است. بنابراین، مجموع فضاهای ایجادشده در دولتهای یازدهم و دوازهم تقریباً معادل 15 % از کل فضاهای آموزش عالی وابسته به وزارت عتف در طول تاریخ آموزش عالی نوین در ایران (165 سال) است.
2. از نظر نوع کاربری، مجموع فضاهای در دست استفادة دانشگاههای کشور با حد نصاب تقریبی هریک بدین شرح است:
- فضاهای آموزشی: 7.518.847 مترمربع
- فضاهای پژوهشی، کارگاهی و آزمایشگاهی: 702.716 مترمربع
- فضاهای اداری: 745.450 مترمربع
- فضاهای پشتیبانی (کتابخانه، سالنهای غذاخوری و خوابگاههای دانشجویی): 4.500.372 مترمربع
- فضاهای ورزشی، فرهنگی، و دیگر فضاهای پشتیبانی 1.500.000 مترمربع.
در مجموع، سرانة اعیانی فضاهای دانشگاهی در اختیار مراکز دانشگاهی در سال 99 معادل 23 مترمربع بوده که نسبت به سرانة 5/8 متر در سال 58 حدود 7/2 برابر افزایش یافته است.
- از سال 96 تا نیمة اول سال 99 در مناطق دهگانة آموزش عالی مجموعهای از پروژههای عمرانی مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند که در جدول زیر به آن اشاره شده است:
جدول: مجموع طرحهای عمرانی با کاربریهای آموزشی، پژوهشی، کمکآموزشی و رفاهی افتتاحشده در دولت دوازدهم
مناطق آموزش عالی |
* دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و پارکهای علم و فناوری |
تعداد پروژهها |
مترمربع |
1 |
54 |
30 |
111.037 |
2 |
21 |
44 |
211.279 |
3 |
27 |
49 |
180.498 |
4 |
23 |
27 |
76.117 |
5 |
16 |
29 |
225.376 |
6 |
19 |
29 |
76.270 |
7 |
29 |
23 |
60.677 |
8 |
25 |
40 |
198.605 |
9 |
33 |
81 |
245.702 |
10 |
8 |
26 |
40.151 |
جمع |
255 |
349 |
1.430.000 |
*دانشگاههای پیام نور، جامع علمی کاربردی و فنی حرفهای محاسبه نشدهاند.
بنابراین، در دولت دوازدهم در مجموعه مؤسسات آموزش عالی 349 پروژة عمرانی گوناگون در قالب احداث 1.430.000 مترمربع به بهرهبرداری رسیدهاند و براساس برآوردها 2.300.000 مترمربع فضاهای در حال ساخت با 80 درصد پیشرفت به شرط تأمین منابع تا پایان دولت دوازدهم به بهرهبرداری خواهند رسید که به تنهایی معادل 24 درصد از کل فضاهای احداثشده و بهبهرهبرداریرسیده در آموزش عالی دولتی و وابسته به این وزارت در طول تاریخ آموزش عالی مدرن را تشکیل میدهد. نیاز به یادآوری نیست که مجموعه اقدامهای فوق در سختترین شرایط و تحت سنگینترین تحریمها محقق شده است.
ﻫ) مدیریت سبز
در حوزة مدیریت سبز یکی از اقدامهای بدیع و پایدار وزارت عتف در دولت دوازدهم توجه جدی به تغییر نگرش در کلیة حوزههای مدیریت، با توجه به اعمال مدیریت سبز است.
در این نوع مدیریت، مصرف انرژی به شدت مورد پایش منظم و ارزیابی قرار میگیرد و نسبت به اصلاح الگوی مصرف اقدام میشود. این مهم در سطح مصارف دیگر مانند آب، جمعآوری پسآبها، تصفیه و بازتولید آب، کاهش تولید گازهای گلخانهای، افزایش غرس درخت و گسترش فضای سبز، استفاده از فناوریهای نوین در کنترل عملکرد موتورخانهها و ژنراتورها و...، استفاده از منابع آبی جایگزین با استفاده از فناوریهای پلاسما و اولترافیلتراسیون، استفاده از منابع انرژی خورشیدی، بادی و... نیز توصیه شده است.
به منظور تبیین برخی از اقدامها در حوزة مذکور، مواردی برای مثال جهت اطلاع به شرح زیر عنوان میشوند:
۱. تعویض 60هزار لامپ LED در توانهای 50 و 20 وات با نمونههای قدیمی. با این اقدام به تنهایی در دانشگاه تهران مصرف 6/143کیلووات انرژی به 3/30 کیلووات کاهش یافت و از مقدار رد پای کربن (CFP) از 60 کیلوگرم کربن تولیدشده در سال برای تولید 6/143 کیلووات برق مصرفی لامپهای قدیمی 10 کیلوگرم کاسته شد.
شایان ذکر است که غلظت کربن در پی استفاده از سوخت فسیلی در نیروگاهها یکی از اصلیترین دلایل افزایش گازهای گلخانهای و افزایش دمای جهان تا 2 درجه سانتیگراد به شمار میرود. از این رو، به اختصار باید گفت که محاسبة رد پای کربن یک سازمان میتواند شاخص مهمی برای تأمین پایهای انرژی و مدیریت محیط زیست باشد. در این ارتباط، دانشگاه تهران به مثابه اولین پایلوت انتخاب شد و رد پای کربن در حوزههای مختلف برای یک سال مورد مطالعه قرار گرفت. در شاخص مصرف برق، گاز طبیعی، آب، دفع زباله، مبرد R-22، مبرد R134، خودرو و کاغذ، رد پای کربن معادل 13.694.859 کیلوگرم در سال محاسبه شد. براساس این محاسبه، 85% تأثیرگذاری در مقدار رد پای کربن در دانشگاه تهران به علت استفاده از گاز طبیعی و برق و دفع زباله است.
مشابه این اقدام در بسیاری از دانشگاههای دیگر از جمله شهید بهشتی، تبریز، لرستان، مازندران، شهید چمران، و علم و صنعت نیز انجام شده و یا در حال انجام است.
بنابراین، افزون بر تعویض لامپها با کنترل هوشمند، در تمامی موتورخانهها در سطح دانشگاهها نسبت به کاهش رد پای کربن حاصل از کارکرد موتورخانهها از2 میلیون کیلوگرم به 5/1 میلیون کیلوگرم اقدام شد و نه تنها در حوزة مذکور کاهش فاحش مصرف نهادهای مورد آزمون ملاحظه شد، بلکه کاهش تولید گازهای گلخانهای در مقادیر زیاد نیز ملاحظه شد. در نتیجه، وزارت عتف در برنامة آتی خود در کلیة دانشگاههای کشور دستیابی به شاخصهای فوق را مدنظر قرار داده است.
2. یکی دیگر از شاخصهای مدیریت سبز، بهکارگیری حداقل مکتوبات کاغذی و استفاده از حداکثر امکانات و مکاتبات الکترونیک است. در اولین اقدام چاپ و انتشار کلیة پایاننامهها و رسالههای دانشجویی ممنوع و از این محل سالانه مصرف صدهاهزار بسته کاغذ متوقف شد. همچنین، کلیة مکاتبات داخل دانشگاهها در بالاترین سطح به شکل الکترونیک و بدون استفاده از کاغذ انجام میگیرد. در عین حال، در صورتی که از کاغذ به هر دلیل و در هر سطح و میزانی استفاده شود طرح تفکیک زباله از مبدأ و بازیافت کاغذ در دستور کار تمام دانشگاههای کشور قرار دارد.
3. در خصوص کنترل و مدیریت پسماند با پایلوت قرار دادن چند مؤسسه بررسی دقیق مقادیر پسماند به تفکیک نوع (پلاستیک، شیشه، فلزات، PET، کاغذ مقوا، کارتن، غذایی و تفاله، ضایعات باغی و کشاورزی، چوب، خاکستر و خاکروبه، چرم و لاستیک نخالة ساختمانی، پسماند عفونی و آزمایشگاهی و سایر موارد) و مقدار (حسب کیلوگرم) انجام گرفت و دستورالعملهای جمعآوری و بازیافت آن تدوین شد. برای مثال، کلیة تفالههای غذایی و ضایعات باغی در دانشگاه زنجان در روند بازیافت قرار میگیرند و در واحد مربوطه به خوراک دام تبدیل میشوند. هماکنون این روند در خصوص دیگر ضایعات نیز در حال پیگیری است و دانشگاههای سراسر کشور قصد دارند ضمن بازیافت کلیة ضایعات دانشگاهی نسبت به گسترش آن به واحدهای بازیافت ضایعات شهری و خانگی نیز به مثابه یک عنصر مرتبط با مسئولیت اجتماعی اقدام کنند.
در همین رابطه، صدها کارگاه دانشافزایی برای دانشجویان، مردم شهرهای محل استقرار دانشگاه و سمنهای مردمی دوستدار محیط زیست و فعالان حوزة بازیافت در دانشگاههای کشور برگزار شده است.
4. در حوزة مدیریت مصرف آب و بازیافت پساب، اقدامهای گستردهای در سطح دانشگاهها در جریان است. به گونهای که بجز تصفیة آب خام ناشی از استحصال از چاهها یا قناتهای موجود در دانشگاهها، تصفیة پساب اماکن مختلف و بهرهگیری از آن در آبیاری فضای سبز نیز در دست اقدام است. جمعآوری آبهای سطحی و هدایت آن به فضای سبز، احداث حوضچههایی برای جمعآوری آب باران، طراحی و اجرای آبیاری قطرهای در سطح صدها هکتار اراضی دانشگاههای کشور، راهاندازی سامانة آبیاری قطرههای زیرسطحی، هوشمندسازی آبیاری قطرهای، استفاده از شیرهای چشمی، قطع خودکار، و استفاده از سردوشهای کممصرف در سطح خوابگاههای دانشجویی در دستور کار قرار دارد.
در جمعبندی این بخش از گزارش باید ادغان کرد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که برای اولین بار در سال 96 ردیف بودجة طرح مدیریت سبز را در ردیفهای بودجة متمرکز، به منظور کمک به تکمیل پروژههای مدیریت سبز در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی با حمایت سازمان محترم مدیریت و برنامهریزی، ایجاد کرده توانسته است 3.257 میلیارد ریال از این بودجه را در سال 97 در بخشهای مختلف مدیریت سبز هزینه کند. همچنین، به دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب هیئتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی 1 درصد از اعتبار سالانة این مؤسسات، در سال 98 به امر مدیریت سبز اختصاص پیدا کرد که معادل 55 میلیارد ریال بوده است.
در ارتباط با توسعة فضای سبز به پویش درختکاری در سال 98 در دانشگاههای کشور اشاره میشود. در طی این پویش 421.881 اصله درخت در عرصههای دانشگاهی کاشته شد و با افزایش 4 میلیون مترمربعی فضای سبز دانشگاهها مجموعاً بیش از 4 میلیون کیلوگرم اکسیژن در سال 98 از این طریق تولید شده است. این در حالی است که در سالهای 96 و 97 نیز به ترتیب 89.818 و 430.000 اصله درخت همساز با اقلیم در دانشگاههای کشور غرس شده است.
و) ارائه خدمات دانشجویی و فرهنگی
در ارائة خدمات دانشجویی اقدامهای متعددی در دولتهای یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفتهاند که به موارد محدودی از آن به شرح زیر اشاره میکنیم:
۱. ارائة خدمات دانشجویی مانند وامهای دانشجویی با افزایش 2برابری نسبت به سال 92 (از 251 میلیارد تومان در سال 92 به 537 میلیارد تومان در سال 98)
۲. افزایش سرانة فضای ورزشی از 8/1 مترمربع در سال 92 به 2 مترمربع در سال 98
۳. افزایش عرصة سراهای دانشجویی معادل 13.000 مترمربع و ارتقای کیفیت با ایجاد اتاقهای سلامت برای فعالیتهای ورزشی و فرهنگی
۴. افزایش تعداد انجمنهای علمی دانشجویی از 6.132 مورد در سال 92 به 9.651 مورد در سال 98
۵. افزایش تعداد کانونهای فرهنگی از 2.110 مورد در سال 92 به 6.936 مورد در سال 98
۶. افزایش تعداد نشریات دانشجویی از 3.181 مورد به 5.361 مورد در سال 98
۷. افزایش قابلتوجه سفرهای زیارتی، اردوهای رضوی، اردوهای راهیان نور از سال 92 تا سال 98 و توقف بیشتر اردوها در سال 99 در پی شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی